Megjelent Lindsey Buckingham (ex Fleetwood Mac) új albuma

Lindsey Buckingham új albuma nagy durranás, de még mindig a Fleetwood Mac-ről álmodik.

A Fleetwood Macből kivált gitáros/énekes Lindsey Buckingham visszatért a 2021-es év legújabb albumával, de még mindig reménykedik abban, hogy még egy lemezt készíthet a Mac-kel.

"Volt egy örökségünk, ami arról szólt, hogy felülemelkedünk a nehézségeinken" - mondta Lindsey Buckingham a Classic Rocknak. "Mindig is ez volt a Fleetwood Mac mottója - hogy együtt maradtunk bajban is és nehézségeken át." 

Buckingham elgondolkodik azon, milyen nagy csalódás volt neki, hogy 2018-ban ki kellett lépnie a zenekarból. 
Nem lehetett jó érzés látni, hogy a Mac nélküle turnézott, még akkor sem, ha két gitárosra volt szükség, hogy pótolják a hiányát. "Nem láttam a koncerteket, de a setlistet elnézve azt gondoltam: "Hmm, ez olyan, mint egy coverzenekar".

Ha ehhez hozzávesszük a háromszoros bypass szívműtétjét, a hangszálsérülését, akkor ez egy viharos időszak volt a 72 éves zenész és producer számára. Mindez segít abban, hogy zseniális új, saját címet viselő szólóalbuma sikeres legyen. 
Mélyen személyes dalok, művészi énekhang-összeállítások és tüzes gitármunka - a lemezen minden, rá jellemző vonás megtalálható, és - ahogy alább leírja - egy furcsa előrelátás is.

"Azt hiszem, sok minden az út során hozott döntésekről szól, és arról, hogy nem veszítjük el a perspektívánkat.
Láttam, ahogy a Fleetwood Mac tagjai hagyták, hogy külső erők és elvárások határozzák meg őket, nem pedig a belső meggyőződésük és a lelkük, hogy honnan kellene származniuk mindezeknek a dolgoknak. Ahhoz, hogy kreatívak maradjunk, munkára van szükség, és arra, hogy ne vonja el a figyelmünket a feladat". - mondta Lindsey

Mi volt az elképzelésed az albummal kapcsolatban? 

- Azt hiszem, a szóló munkáim nagy része kollektíven egy kicsit távolabbra esik, mint amit a Fleetwood Mac általában kínált. 
Amikor ezt a lemezt készítettem, volt egyfajta tudatos érdeklődésem, hogy visszanyúljak a korábbi referenciapontokhoz.
Magába foglalja mindazt, amit megtanultam azáltal, hogy ezt az utat választottam, de egyúttal a Fleetwood Macben létező korábbi részeimmel is találkozik. 

Úgy tűnik, hogy visszatértél a tömörebb, egyszerűbb szerkezetű popdalokhoz. De az "szerkezet" ezen felül teszi a dalokat figyelemre méltóvá és különlegessé.

- Sok szempontból mindig is ez volt az, amit a Fleetwood Machez adtam. Vegyük Stevie [Nicks] dalait, ahol a dal abszolút középpontja a szöveg és a dallam volt, de semmi sem volt körülötte. Az olyan dalok, mint a Dreams vagy a Gypsy, sok szerkezeti elemet igényeltek maguk köré, hogy kibontakoztassák a bennük rejlő potenciált. Ugyanez volt Christine [McVie] esetében is. Nem feltétlenül tartom magam szövegírónak, inkább stilisztának. Minden a stílusról, az architektúráról és a nagyobb képről szól. 

Az 'On the Wrong Side' egy célzott kommentár a Fleetwood Macben töltött életedre? 

- Ez egyfajta kommentár egy olyan zenekar kihívásaira, ahol a gépezet olyan nagy, hogy folyamatosan küzdened kell, hogy felülemelkedj rajta. De furcsa módon még a Fleetwood Macből való távozásom előtt íródott. Nem ez az egyetlen dal, amiben ez az előrelátó dolog van. Vannak dalok a feleségemmel való kapcsolatomról is (Buckingham és felesége az év elején beadták a válókeresetet, de jelenleg "dolgoznak" a kapcsolatukon). 
Talán volt egyfajta tudatalatti érzés, ami sok dal megírásába belopta magát. Mintha képeslapok lennének a jövőbeli önmagamnak.

 

A zenekaron belüli kapcsolatokról szóló dalok mindig is részei voltak a munkásságotoknak.

- Igen. Ahogy a Rumoursnak is megvolt ez a felhangja és volt egy pont, amikor az album vonzereje és népszerűsége kezdett kevésbé a zenéről, inkább a sikerről szólni. Nyilvánvalóan nagy vonzereje volt annak a ténynek, hogy a dalokon keresztül felfedtük a magánéletünket, de annak is, hogy együtt léteztünk egy zenekarban, miután két pár volt, akik szakítottak. 
Ez egy zenei szappanopera volt. Úgy gondolom, hogy az új album témája körül kialakult egy olyan felhang, amit nem feltétlenül láttam előre. 

Élvezed, hogy teljesen egyedül készítesz lemezeket? 

- Azt hiszem, az önálló munka erősségemmé vált - ez a folyamat, amikor egyedül ülök a géppel, és képes vagyok felfedezni a dolgokat, mintha festéket kennék a vászonra. Ezt nagyon izgalmasnak és inspirálónak találom. Igazából a Fleetwood Mac előtt kezdődött, amikor a Buckingham - Nicks album demóit készítettem. 
Alapvetően abból vettem a példát, ahogy Les Paul ide-oda pattogtatta a számokat, és mindent magam játszottam. 
A Rumours után, azt hiszem, olyan albumot akartam készíteni, mint a Tusk, és aláásni azokat a külső elvárásokat, amelyek a Rumours 2. albumhoz hasonlóval szemben támadtak volna, elindultam egy olyan úton, ahol egyedül dolgoztam. 

A Tusk továbbra is megosztó lemez. Negyven év elteltével, látod, hogy ez egy útelágazás a Fleetwood Mac és személyesen a te számodra is?

- Valószínűleg nagyon boldog lettem volna, ha a Fleetwood Macben ezoterikusabb albumokat készíthetek, de a politika mást diktált a zenekaron belül. Mick [Fleetwood] és mindenki más eleinte szkeptikus volt azzal kapcsolatban, amit a Tusk-on akartam csinálni, de aztán belementek. De amikor nem érte el a tizenhatmillió példányszámot az eladás, mint a Rumours, akkor újra átgondoltuk, hogy ezt akarjuk-e csinálni. 
Így azon a ponton rájöttem, hogy az egyetlen módja annak, hogy felfedezzem a tehetségem másfajta oldalát - biztos voltam benne, hogy ez az a terület, ahol művészként fejlődni fogok. - az volt, hogy szólóalbumokon kell ezt csinálnom. Szóval volt ez a skizofrén kötéltánc, amit a nagy gépezet és a kis gépezet között kellett járnom, ha úgy tetszik.

Az is sokatmondó, hogy a Tusk óta szólóban sokkal termékenyebb vagy, mint a zenekarral.

Megdöbbenve vettem észre, hogy az utolsó Fleetwood Mac stúdióalbum, a Say You Will 2003-ban jelent meg. 
Akartunk egy albumot készíteni 2012 körül. Volt egy csomó dalom, és Mick, John [McVie] és én bementünk Mitchell Froom producerrel, és összevágtunk egy csomó anyagot. Ez még azelőtt volt, hogy Christine 2014-ben visszatért a zenekarba. Nagyon szerettük volna Stevie-t is bevonni, de ő valamiért nem volt hajlandó részt venni. 
Christine viszont egy kicsit megzavarodott abban, hogy Stevie Nickset akarta követni, nagybetűvel, ha úgy tetszik. A márka védelmében, szemben a kreativitás védelmével, azt hiszem, egy kicsit elvesztette a fonalat az írásról, és talán úgy gondolta, hogy nincs semmi, amit úgy érezte, hogy tudna nyújtani, és ezért nem akart ennek a részese lenni. 
Amikor Christine visszatért, úgy tűnt, talán Stevie is akarja majd ezt csinálni. Christine-nek volt egy csomó dalötlete, és én segítettem neki, és végül bementünk a stúdióba, és felvettük ezeket. És még mindig abban reménykedtünk, hogy ez egy Fleetwood Mac album lesz, de Stevie nem volt hajlandó megcsinálni. Ebből lett a duettalbum, amit Christine és én csináltunk (a 2017-es Lindsey Buckingham Christine McVie). Szóval nem a próbálkozás hiánya miatt történt (nevet). 

Gondolod, hogy ez az album volt a katalizátora annak, hogy elbocsátottak a Fleetwood Mac-től? 

- Csak közvetve. Amikor Christine és én befejeztük a duettalbum turnéját, szinte azonnal ki akartam adni ezt a mostani albumot. Volt egy Fleetwood Mac-turné, amit 2019-re terveztek, és megkértem a zenekart, hogy halasszák el egy kicsit, hogy legyen még három hónapom, hogy a szólóalbumom mögött csináljak néhány dátumot. De a zenekar bizonyos tagjai nem voltak hajlandóak erre, különösen az egyikük. 
Ez egyfajta feszültséghez vezetett közöttünk, amit egy New York-i MusicCares eseményre is átvittünk, és ez volt az az este, ami katalizátora lett annak, hogy elváltak útjaink.
Megint Stevie volt, aki néhány dologgal nem értett egyet amit mondtam vagy tettem, úgy tűnik. 
Azt hiszem, ez akkoriban csak egyfajta színjáték volt számára. De ki tudja? Biztos, hogy a zenekarban senki más nincs ezen a téren egy hullámhosszon. De  ő ultimátumot adott a zenekarnak. Az egésznek az az iróniája, hogy mindazok után, amin keresztülmentünk abban a negyvenhárom évben, ez tényleg semmiség volt (nevet). 

Van remény az újraegyesülésre?

- Ki tudja, talán sikerül egyszer még egy szép sorozatot csinálni. Ez lenne a helyes út. 

És mintha az elmúlt néhány év nem lenne elég eseménydús, háromszoros szívműtéten is átestél.

- A génjeimben van. Apám nagyon fiatalon, ötvenhat évesen hunyt el szívrohamban, a bátyám pedig csak negyvennégy éves volt, amikor meghalt. Másrészt van egy nálam hét évvel idősebb bátyám, aki remekül van. Volt egy másik műtétem, aminek semmi köze nem volt a szívemhez, és amikor kijöttem az altatásból, egy kisebb szívrohamot kaptam, ekkor derült ki, hogy azonnal bypassra van szükségem. 
Ez egy kicsit ajándéknak is tekinthető, mert olyan helyzetbe kerültem, hogy megfelelően gondoskodhattak rólam. A kezdeti visszatéréstől eltekintve, tényleg nagyon jó volt. Szóval azt mondhatom, hogy eddig minden rendben (nevet).

Rockhírock

  • 2022, november 7

    A Red Hot Chili Peppers egy zártkörű Los Angeles-i koncerten feldolgozta a Nirvana 1991-es "Smells Like Teen Spirit" című korszakalkotó dalát.
    A funk rockerek október 29-én egy rövid, 11 dalos szettet játszottak a Silverlake Conservatory of Musicban, ami egy nonprofit oktatási szervezet, amelyet Flea 2001-ben alapított a zenei oktatás elősegítésére. Anthony Kiedis is az...

  • 2022, november 5

    Ziskó Olivér: "December elsején jelenik meg a Global Warning lemez.
    A múlt hónapban közzétett 21st Century Shock dal után most újabb video premiereket időzítettünk. A Hoax a hangulata szempontjából a lemez legdrámaibb szerzeménye. Szimfonikus zenekari plug-ineket is használtam a dalszerzéskor. Ez az első videó, amiben nem a dobolást és a közreműködőzenészeket filmeztük, hanem egyszerűen összevágtunk rá egy...

Égben lebegők

79 éves korában meghalt Christine McVie, a Fleetwood Mac énekes-dalszerzője.

„Christine McVie családja nevében nehéz szívvel tájékoztatunk titeket Christine haláláról” – olvasható az énekes családja által közzétett szövegben, amely szerint az énekes-dalszövegíró békésen hunyt el kórházban szerdán reggel rövid betegséget követően, családja körében.

„Megkérünk mindekit, hogy tartsa tiszteletben a...

76 éves korában elhunyt Dan McCafferty, a Nazareth skót hard rock zenekar alapító tagja – jelentette be kedden az együttes Facebook-oldalán.

„Dan ma 12 óra 40-kor elhunyt. Ez a legszomorúbb bejelentés, amit valaha is tennem kellett. Maryann (McCafferty felesége) és a család egy csodálatos férjet és apát, én a legjobb barátomat, a világ pedig a valaha élt legnagyobb énekest veszítette el” – írta bejegyzésében...

79 éves korában meghalt Vangelis (Vangélis Papathanasíu) görög zeneszerző, aki többek közt Tűzszekerek főcímzenéjének Oscar-díjas alkotója, illetvetve a Szárnyas fejvadász zenéjének komponistája.
A Reuters híradása szerint a zeneszerző-zenész kedden késő este halt meg egy franciaországi kórházban. Halálának okát egyelőre nem közölték.

Első együttesét 1963-ban alapította, az öttagú Formynx hamarosan...