Meghalt Florian Schneider, a Kraftwerk alapítója

A hírt egyik zenésztársa erősítette meg a Guardiannek. A 73 éves zenész hosszú betegség után, egy héttel ezelőtt halt meg, azonban a hírt eddig nem hozták nyilvánosságra. 

A zenetörténeti jelentőségű Kraftwerket Florian Schneider-Esleben és Ralf Hütter 1970-ben alapította, korábban mindketten az Organisation tagjai is voltak. A részben improvizatív, de mégis kötött tempóban lüktető zenekar után logikus továbblépés volt a Kraftwerk, amire az Organisation lecsupaszított örököseként is lehet tekintetni. 

Schneider párhuzamosan játszott strukturált és improvizatív zenét a hatvanas évek végén. 1967-től egy évig tagja volt többek között a Pissoff formációnak is, amely Joseph Beuys tanítványának, Eberhard Kranemannak és baráti társaságának volt folyamatosan változó felállású, nem hagyományos zenekara. 

Korai kísérletei az elektronikával az eredeti hangszerével folytak, így az első szintetizátorait és effektjeit még elektroakusztikus kísérletekre használta. A fuvola mellett hegedűn és gitáron is játszott, azonban az 1974-es Autobahn megjelenésére fokozatosan kikoptak az akusztikus hangok a kelléktárából, és a szintetizátor lett a fő hangszere. A Kraftwerk eleinte a Schneider-Hütter duóból és folyamatosan váltakozó vendégekből állt, akiket a krautrocknak nevezett német kör sztárproducere, Conny Plank fogott össze, de a zenekar berobbanásakor állandósult a felállás Karl Bartossal és Wolfgang Flürrel, így létrejött az a hibrid, ami a rock és a techno közötti zenei átmenetet képviselte, és ami a zenekar legismertebb számait is produkálta. 

A zenész 2009-es kiválásáig volt a Kraftwerk tagja, bár utolsó, 2008-as turnéjukra már nem tartott velük. A zene mellett érdekelték társadalmi problémák is, 2015-ben a belga Dan Lachsmannal és az Atom*, illetve Señor Coconutként is ismert Uwe Schmidttel készített Stop Plastic Pollution címmel zenét az óceánok tisztaságáért kampányoló Parley for the Oceans szervezet számára. Schneider egy interjúban arról beszélt, hogy az inspirációt az jelentette, amikor úszni ment Ghána partjainál, és látta, hogy a halászok semmi mást nem találtak a hálóikban, mint műanyaghulladékot. 

A Kraftwerk zenetörténetre gyakorolt hatása kolosszális. Előfutára volt a szintetizátorok használatának, ami a 80-as évek zenéjét nagyban meghatározta. Az Afrika Bambaataa mintázta a Trans-Europe Express és a Numbers hangjait az egyik legelső hip-hop slágerben, a Planet Rock-ban, majd nem sokkal később közvetlenül hatottak a detroit technót elindító mesterhármasra (Juan Atkins, Kevin Saunderson & Derrick May), akik a Kraftwerk repetitív zenéjét házasították a saját zenei hagyományaik lendületességével és húzásával. A lista a végtelenségig bővíthető azokról, akikre közvetlenül hatott a zenéjük, és azt sem túlzás kijelenteni, hogy bármelyik mai zenéből legfeljebb két lépés eljutni a düsseldorfi zenekarig. 

2016, március 10

Miután kiderült, hogy az AC/DC jelenlegi énekese, Brian Johnson - hallással kapcsolatos betegsége miatt - nem léphet színpadra, elkezdtek keringeni a pletykák az ex-énekese,…

2015, július 20

James Brown

James Joseph Brown amerikai multiinstrumentalista, énekes, zeneszerző. 1933. május 3 Barnwell, Dél-Karolina - 2006. december 25 Atlanta,…

2015, április 20

Led Zeppelin - Gallows Pole

Haver, hoztatok ezüstöt?
Akadt egy kis arany valahol?
Mit hoztatok nekem
haver,
Hogy…

2015, július 30

Roy Orbison

Az ötvenes-hatvanas évek legszebb hangja volt Roy Orbisoné. Rajongói többnyire Big O-nak nevezték. A kivételes hanggal és képességgel…